Sidor

22 augusti 2012

Hjälp- äppelkunniga sökes!



När Viktor slutade på sin förra förskola fick han med en 'äppelplanta' som han hade sått där. Då var den liten och nu har den blivit så här hög. Kommer inte ihåg nu vilken sorts äpple det var om nu det kan ha någon betydelse, för vad jag behöver veta är; vad ska jag göra med den nu till hösten/vintern?!

Den är väl för liten för att plantera i marken, eller? Ska jag klippa, plantera om den i en ännu större kruka, förvara i källaren, vad? Jag har ingen aning. Vore ju trevligt att försöka hålla den levande så den kan planteras och bli till ett riktigt äppelträd :) 

Snälla hjälp, råd, tips?

KRAM


6 kommentarer:

Lena sa...

Jag har absolut inga råd att ge.
Hoppas någon vet, för det vore ju helt fantastiskt om denna lilla planta kan ge frukt i framtiden!

Kramar

Hemmavid sa...

Sorry.. kan inte hjälpa dig heller. Men visst ser plantan lite väl liten ut för att grävas ner ute..

Hoppas du får bra råd för hur du ska göra!

kramen jenny

Handgjorda drömmar sa...

Vilken kul idé med äppelplanta! Å vad den blivit stor :)
Har tyvärr inga goda råd att komma med - Lycka till!
Kram Marie

linluggen sa...

Hej! Det är en Cox Orangie de planterade :-)
Du kan plantera ut sticklingen direkt i marken men använd bra jord runt om och nu när det blir kallt behöver du täcka marken med ex löv eller granris mot snö och kyla. Just nu är marken tacksam att plantera i och trädet hinner vänja sig vid sin nya jord innan tjälen kommer. Lycka till!

//Agnes och Klaras mamma

Älskade pion sa...

Vilken underbar loftsäng din man har gjort,den skulle min dotter gilla.;)Ja,du jag kan tyvärr inte hjälpa dig,men jag hoppas att nån kan det.Ha en skön helg.Kraaaaaaaaam Ulrika

nathalie sa...

Hej!
Hur gick det med plantan?
Vad gjorde du med den?
Jag har sått en massa äppelkärnor som jag inte vet vad jag ska göra av och letar frenetiskt på svar :D
Tack!
//Nathalie