Sidor

4 maj 2015

Längtan till 'midsommarjulbordet'

 
Äntligen maj och nu börjar vi närma oss sommarmånaderna. Det slog mig att snart är det midsommar och det börjar bli dags att fundera på midsommarfirandet med mat och allt runtomkring det. Eller fundera och fundera, visst är det lustigt att vi äter ungefär samma mat vid våra högtider jul, påsk och midsommar? Om barnen får välja så måste det finnas köttbullar och prinskorv. Mannen vill ha sill. För min del är det viktigt med köttet, skinka vid jul och något gott kött vid påsk/midsommar. Just på midsommar smakar det allra godast med grillat. Och inte att förglömma efterrätterna. Vid påsken brukar vi äta memma, en typisk finsk påskefterrätt.
 
 
 
Vid midsommar är ju jordgubbar ett måste, antingen på en tårta eller med vaniljglass eller grädde. Vid julen brukar vi oftast vara för mätta för efterrätt haha.
Det här får mig att fundera att det kanske är dags att prova något annat vid julen, det finns ju faktiskt annorlunda julbord som ett alternativ. Här har jag sett en hel del jag skulle kunna tänka mig prova på. Tål ju att tänkas på om inte annat!

Men först tar vi midsommarmaten! Längtar...
 

Inga kommentarer: